Naptár

2024. április 15–19..

Egyetemi Anyanyelvi Napok

2024. április 20..

Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny

2024. április 24. – május 3..

A magyar nyelv hete

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Heller Gábor

Történetmesélő verseny a középiskolákban

 

Kedves Olvasó!

 

A történetmesélés szerves része mindannyiunk életének, még ha ennek legtöbbször nem is vagyunk tudatában. Történeteken keresztül értelmezzük a világot, alakítjuk ki saját identitásunkat, kötjük és ápoljuk kapcsolatainkat, jelöljük ki helyünket a kisebb és nagyobb közösségekben. Úgy tűnik, elérkezett az idő, hogy nyilvános történetmesélő esteken is megosszuk tapasztalatainkat, életünk érdekesebb, fontosabb epizódjait. Ennek a felismerése vezetett három évvel ezelőtt egy történetmesélő sorozat elindításához Igaz történetek címmel a budapesti Mika Tivadar Mulatóban, élő közönség előtt. Az ott elhangzott történeteket az Igaz történetek podcastban lehet meghallgatni az okostelefonok podcastlejátszóján, Spotify-on, illetve az igaztörténetek.hu weboldalon és a Facebookon.

A minta a The Moth volt, amelyet 25 évvel ezelőtt egy amerikai költő-regényíró indított el az Egyesült Államokban. Mára az USA legtöbb nagyvárosában tartanak rendszeresen történetmesélő (storytelling) esteket, klubokban, sörözőkben vagy akár nagy színháztermekben a The Moth égisze alatt. Évente több mint 600 történetmesélő estet tartanak országszerte, és sok tízezer történet hangzott már el nyilvánosan. Az epizódokat az amerikai közszolgálati rádióban havonta egymillióan hallgatják.

A Budapesten tartott történetmesélő esteket a járvány megszakította, de a sorozatot nem: kezdetben online vettük fel a történeteket, az elmúlt évben pedig személyes találkozásokon, de nem közönség előtt.

Már a sorozat indulásánál is az volt a szándékunk, hogy a történetmesélés elsajátítását a középiskolai oktatás részévé tegyük, verseny formájában. Talán felesleges is részletezni, hogy a hatékony történetmesélés milyen előnyökkel jár a diákok számára. Összefoglalva elmondható, hogy a történetmesélés fejleszti a kifejezőkészséget, elősegíti a nyilvános beszéd elsajátítását, segít a tudás, a tapasztalat, az élmény strukturálásában és hatékony, érzékletes bemutatásában. Végül, de nem utolsósorban nagyon hatékony közösségformáló tevékenység.

A tervezett verseny az ELTE Bölcsészettudományi Kar Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézete és az Igaz történetek podcast együttműködésében jön létre, reményeink szerint már ebben a tanévben. Bóna Judit habilitált egyetemi docens és Heller Gábor, a podcast főszerkesztő-házigazdája (angol–magyar szakos bölcsész) közösen fejleszti és menedzseli a projektet. Ehhez mindketten sokéves tapasztalattal rendelkeznek: Bóna Judit 2015 óta az Eötvös-szónokverseny főszervezője, Heller Gábor pedig az évek során több mint 100 történetmondót készített fel arra, hogy történetüket a lehető leghatásosabban mondják el, ebben filmdramaturgiai képzettsége és forgatókönyvírói tapasztalata is segítségére van. A verseny megszervezése és menete követi a hasonló versenyekét, így a szónok- és a disputaversenyek mintáját.

Az előkészületek hamarosan befejeződnek, így reményeink szerint tavasszal olvasható lesz a felhívás, és megtarthatjuk az első versenyt. Szeretettel várjuk majd minden szívesen mesélő középiskolás jelentkezését, hiszen mindenkinek van elmesélendő története.

 

Budapest, 2022. november 21.

 

                                                     Köszönettel:

 

                                                                                           Heller Gábor

                                                                   az Igaz történetek podcast főszerkesztője

Heller, Gábor: Storytelling competition in secondary schools

A cikk letölthető pdf-formátumban, oldalszámozással. 

    

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére 

Vissza a 2022. évi 4. szám tartalomjegyzékéhez

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–