Szerkesztőségünk ajánlja

   Szakkönyvek, tanulmánykötetek, kézikönyvek

 

2016

 

Csekő Györgyi: Helyesírás 12.0. Szabályok, feladatok a helyesírási szabályzat 12. kiadásának tanításához

 

Neteducatio. Budapest. 2016. 120 oldal

 

 

Magyar helyesírás szabályai 12. kiadásához megjelent szabály- és feladatgyűjtemény azokat a főbb helyesírási témaköröket tartalmazza, amelyek változtak a szabályzat új kiadásában. A könyv a módosult szabályok ismertetésén és magyarázatán túl gyakorlatias feladatokkal és azok megoldásával, valamint a megváltozott helyesírású szavak jegyzékével is segíti az új helyesírás elsajátítását és tanítását.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, helyesírás, szabálygyűjtemény, feladatgyűjtemény 

 

 

Károly Krisztina – Homonnay Zoltán (szerk.): Kutatások és jó gyakorlatok a tanárképzés tudós műhelyeiből


ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. 2016. 240 oldal

 

A Diszciplínák tanítása – a tanítás diszciplínái sorozat egyik kiemelt célja a szakmódszertan és a szakmódszertani kutatások eredményeinek, valamint az oktatásban és a képzésben megvalósuló jó gyakorlatoknak a bemutatása. A sorozat 3. kötete a fenti célokat követve vizsgálja a tanárság három területének elméleti és gyakorlati kérdéseit. Az első fejezet a kurzus- és képzésfejlesztéssel, a második a művészeti és a bölcsész tanári elméleti és empirikus kutatásokkal foglalkozik. A harmadik fejezet középpontjában az idegen nyelvek tanításának és tanulásának aktuális megközelítései állnak. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: pedagógia, tanárképzés, szakmódszertan, jó gyakorlatok  

 

2015

 

 

Antalné Szabó Ágnes – Laczkó Krisztina – Raátz Judit (szerk.): Szakpedagógiai körkép I. Anyanyelv- és irodalompedagógiai tanulmányok

 

Eötvös LOránd Tudományegyetem. Budapest. 2015. 209 oldal

  

Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok sorozat részeként megjelent munka a magyartanárok képzését, valamint továbbképzését támogató szakpedagógiai tanulmánykötet, amely anyanyelv- és irodalompedagógiai, illetve komplex szemléletű tanulmányokat tartalmaz. A különféle szerzők tollából született tanulmányok a tanulói és a magyartanári kompetenciák fejlesztésének a különböző területeivel foglalkoznak. Az írások részben elméleti, részben gyakorlati kérdéseket taglalnak. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, irodalompedagógia, tanárképzés, magyartanítás

  

*

 

Baditzné Pálvölgyi Kata – Szabó Éva – Szentgyörgyi Rudolf (szerk.): Tanóratervezés és tanórakutatás. A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen

 

Eötvös LOránd Tudományegyetem. Budapest. 2015. 177 oldal

  

Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok sorozat részeként megjelent könyv a bölcsészetpedagógia különböző területeit vizsgáló tanulmányokat fogja össze. Foglalkozik a pedagóguskompetenciákkal, az óratervezéssel, elemzi a tanári és a tanulói kommunikáció különböző aspektusait, kitér többek között a nyelvjárások tanórai megjelenésére is. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: bölcsészetpedagógia, tanóratervezés, tanórakutatás, tanári kompetenciák

  

*

  

Gonda Zsuzsa: Digitális szövegek olvasásának típusai és stratégiái

 

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM. BUDAPEST. 2015. 159 OLDAL

  

A Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok sorozat részeként megjelent munka értelmezi a digitális szövegekkel kapcsolatos főbb fogalmakat, vizsgálja az anyanyelvi és a digitális kompetencia kapcsolatát. A szerző két olyan empirikus vizsgálat eredményeit mutatja be, amelynek célja a digitális szövegek olvasásának a kutatása volt. A könyvben külön fejezet foglalkozik a digitális szövegek olvasásértésének a fejlesztésével, ennek szakpedagógiai vonatkozásaival. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: IKT, anyanyelv-pedagógia, digitális kompetencia, digitális szövegek

   

*

  

Horváth Péter Iván: (Ny)elvi kérdések. 100 könnyed ismeretterjesztő cikk

 

Tinta Könyvkiadó. Budapest. 2015. 226 oldal

 

Horváth Péter Iván 100 elmélkedő és egyben szórakoztató esszéjében azt mutatja be, mivel is foglalkozik igazán a nyelvészet, ki az a nyelvész, és hogy milyen összetételű a magyar nyelv. Széles körből merít témákat, így láttatja anyanyelvünk gazdagságát és változékonyságát. A válaszkeresés közben pedig végig tudósi felkészültséggel és mégis partnerként szól az olvasóhoz, így hívva őt közös gondolkodásra.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, nyelvhasználat, nyelvművelés, ismeretterjesztés

 

*

 

Károly Krisztina – Perjés István (szerk.): Tanulmányok a tudós tanárképzés műhelyeiből

 

ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. 2015. 360 oldal

 

A Diszciplínák tanítása – a tanítás diszciplínái című sorozat első része a tanárképzésért felelős intézményi, szakmai, tudományos és társadalmi műhelyek közötti párbeszéd megteremtéséért jött létre. A kötet ennek nyomán azokat a dolgozatokat tartalmazza, amelyek az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanárképző Központjának 2014. november 10–11-én megrendezett Tudós tanárok, tanár tudósok – konferencia a minőségi tanárképzésről című rendezvényén elhangzott előadások alapján készültek. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: pedagógia, tanárképzés, tanárságkutatás, pedagógiai hatékonyság

 

 

Kugler Nóra: Gyakorlatok a magyar nyelvtan funkcionális szemléletű tanításához

 

Eötvös LOránd Tudományegyetem. Budapest. 2015. 76 oldal

 

Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Tananyagok könyvsorozat részeként megjelent kiadvány a magyartanárképzésben részt vevő hallgatók számára készült feladatgyűjtemény. A kötet nyelvtani-jelentéstani gyakorlatokat tartalmaz, valamint a feladatok nyelvészeti hátterének ismertetéséhez rövid szakmai összefoglalókat, iskolai alkalmazásukhoz módszertani megjegyzéseket ad. A szerző a funkcionalitás elvét elsődlegesen a nyelvi tevékenység motiváltságának az előtérbe helyezésével valósítja meg. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, jelentéstan, funkcionális szemlélet, feladatgyűjtemény

  

*

  

Lázár Ildikó: 39 interkulturális játék. Ötlettár tanároknak az interkulturális kompetencia és a csoportdinamika fejlesztéséhez

 

Eötvös LOránd Tudományegyetem. Budapest. 2015. 91 oldal

  

Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Tananyagok könyvsorozat részeként megjelent feladatgyűjtemény olyan gyakorlatokat és játékokat tartalmaz, amelyek alkalmasak az interkulturális kompetencia és a csoportdinamika fejlesztésére. A gyűjteményből bármely szakos tanár meríthet ötleteket, hiszen a sikeres interkulturális kommunikációhoz szükséges készségek, képességek fejlesztése, az attitűdök formálása és az ismeretek bővítése nem csak a nyelvórán lehet feladat. A kötetet az interkulturális kommunikációt értelmező fejezet és egy módszertani bevezető nyitja. A gyakorlatok leírása részletes módszertani útmutatót is tartalmaz. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: pedagógia, interkulturális kompetencia, csoportdinamika, feladatgyűjtemény

  

*

  

 

Major Éva – Veszelszki Ágnes (szerk.): A tanárrá válás és a tanárság kutatása. A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen

 

EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM. BUDAPEST. 2015. 248 OLDAL

  

A kötet a Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok sorozat részeként megjelent tanulmánykötet. Két nagy részre tagolódik: az első fejezet szerzői a tanárrá válás folyamatát a tanítási gyakorlatok elemzésének a segítségével mutatják be. A második fejezet a tanárság kutatásával foglalkozik, többek között az intézményes idegennyelv-oktatás új kihívásaival. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: bölcsészetpedagógia, tanárképzés, tanárságkutatás, tanítási gyakorlat

  

*

 

Molnár Gábor Tamás: A figyelem művészete. Bevezetés az irodalmi művek értelmezésébe

 

Eötvös LOránd Tudományegyetem. Budapest. 2015. 145 oldal

  

A Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok sorozat első kötete elsősorban a magyartanárképzésben részt vevő hallgatók számára készült tankönyv. A szerző az irodalmi művek értelmezési gyakorlatába kínál bevezetést, az irodalmi műértelmezés gyakorlati és elméleti összefüggéseit tárgyalja. Az alapfogalmak definiálásán túl értekezik az interpretációelmélet alapvető kérdéseiről, valamint interaktív feladatsorokkal hozzájárul olyan készségek fejlesztéséhez is, mint az irodalomtudományi szakszövegek olvasása és alkotása. A kiadvány online is elérhető.

 

Kulcsszók: irodalomtudomány, irodalomelmélet, interpretáció, interaktív feladatok

  

*

 

Wacha Imre: A tiszta beszéd. Beszédtechnika. Alapismeretek és szövegértelmezés magyarázatokkal I.

 

TINTA TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2015. 228 OLDAL

  

A kétkötetes kiadvány első kötete a hangeszközök használatának szabályairól és lehetőségeiről szól. A szerző a légzéstechnikától a beszédritmus tárgyalásáig jut el. Az elméleti tudásanyaghoz gyakorlatokat rendel, ezek általában egy-egy szöveg elmondásából állnak. A könyv kitér a kiejtési babonákra is: ilyen tévhit például, hogy a jelző mindig hangsúlyos, vagy a mondat végén felvisszük a dallamot. A gyakorlókönyv használható önállóan vagy tanári segítséggel egyaránt.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, nyelv- és beszédfejlesztés, beszédtechnika, gyakorlókönyv

  

*

 

Wacha Imre: Az értelmes beszéd. Beszédtechnika. Alapismeretek és szövegértelmezés magyarázatokkal II.

 

TINTA TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2015. 212 OLDAL

 

Wacha Imre kétkötetes kiadványának második kötetében a kiindulás a szöveg: a szövegértelmezésre való felkészüléstől vezet el a különböző műfajú szövegek stílusának megfelelő megszólaltatásáig. Célja az, hogy egy írásművet értelmileg megragadva bárki képes legyen a meghangosítására, és ehhez gyakorlati tanácsokkal és gyakorlási lehetőségekkel látja el az olvasót. A gyakorlókönyv használható önállóan vagy tanári segítséggel egyaránt.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, nyelv- és beszédfejlesztés, beszédtechnika, gyakorlókönyv

 

2014

  

Balassa József: A nyelvek élete – A nagyközönség számára (reprint)

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2014. 270 OLDAL

 

A Tinta Könyvkiadó azzal a szándékkal indította útra Mesterművek című sorozatát, hogy tudománytörténeti és kulturális szempontból is értékálló műveket ismertessen meg a nagyközönséggel. Az első ízben 1933-ban megjelent A nyelvek élete egyszerűen, közérthető nyelven mutat be a nyelvvel, annak anyagával és szerkezetével, a nyelvhelyességgel, nyelvfejlődéssel, nyelvrokonsággal és az idegen nyelvek elsajátításával kapcsolatos témákat. A kötetben megfogalmazott kérdések és a rá adott válaszok nagy része még mindig releváns. A könyvet jól lehet használni a nyelvrokonság tanításakor.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, általános nyelvészet, idegen nyelvek, nyelvrokonság

 

 *

  

Grétsy László: Anyanyelvi séták. Szavaink, neveink és szólásaink születése, életútja, titkokkal teli világa

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2014. 230 OLDAL

 

Grétsy László legújabb könyvecskéje több, mint hatvan rövid és érdekfeszítő cikket tartalmaz, amelyek eredetileg 2008 és 2013 között jelentek meg az Interpress Magazinban (IPM), illetve a Családi Lapban. Mivel az írások címzettje a szélesebb közönség volt, a témák szerteágazók, érdekesek. Megtudhatjuk, honnan ered például a Kolumbusz tojása vagy a kenyértörésre kerül sor kifejezés, illetve lehetséges magyarázatot kapunk arra, miért nem végeznek az egyetemeken doktorandák. A tematikailag igen sokszínű kötet bátran ajánlható középiskolai nyelvtanórák színesítésére.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, nyelvhasználat, nyelvtörténet, nyelvművelés


 *

 

Horváth Viktória: Hezitációs jelenségek a magyar beszédben

 

ELTE EÖTVÖS KIADÓ. BUDAPEST. 2014. 117 OLDAL

 

Beszéd – Kutatás – Alkalmazás című sorozat harmadik kötete a hezitációs jelenségeket vizsgálja a felnőttek és a gyermekek spontán beszédében. A szerző összeveti a különböző korosztályok beszédében észlelhető kitöltött szüneteket, valamint a beszédközpontú elemzések mellett a hallgatói megítélésével is foglalkozik. A hezitáció fontos szerepet játszik a társalgás szerveződésében, ezért a könyv értékes tanulságokkal szolgál nemcsak a beszédtudománnyal és beszédtechnológiával foglalkozó szakemberek, hanem a pedagógusok számára is.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, alkalmazott nyelvészet, beszédtudomány, hezitáció

 

 *

 

Ladányi Mária – Vladár Zsuzsa – Hrenek Éva (szerk.): Nyelv – társadalom – kultúra. Interkulturális és multikulturális perspektívák I−II.

 

MANYE – TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2014. 302 OLDAL, CD-MELLÉKLETTEL

 

2013. március 26−28-án az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi karán rendezték meg a XXIII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszust. A konferenciakötet az elhangzott plenáris előadásokon túl (az előadók Székely Gábor, Földes Csaba, Frank Tibor, Hidasi Judit, Kiss Jenő, Kövecses Zoltán voltak) 111 szekció-előadás összefoglalását tartalmazza. Ez utóbbiak közül 38-at a kötet első, nyomtatott részében olvashatunk, míg a többi írás (és a nyomtatott teljes első rész) a CD-mellékleten kapott helyet. A nyelv – társadalom – kultúra címet viselő kötet tanulmányai rendkívül változatos témájúak, az anyanyelvi nevelésről szólók külön tematikus csoportban szerepelnek.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, konferenciakötet, alkalmazott nyelvészet, nyelvoktatás 

 

 *

   

Kiss Gábor (szerk.): Kis magyar tájszótár. 5800 népies és tájnyelvi szó magyarázata

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2014. 212 OLDAL

 

A Kis magyar tájszótár olyan ismeretterjesztő munka, amely a napjainkra eltűnőben lévő paraszti világot, annak tárgyait, tevékenységeit magyarázza meg. A tudományos igénnyel szerkesztett gyűjtemény 21 általános és regionális tájszótár, valamint 2 értelmező szótár adataiból válogat. Tartalmaz csak egy-egy területen elterjedt (pl. fresszel) és a magyar nyelvterület egészén használatos (früstük, nász) kifejezéseket egyaránt. A jobb megértést illusztrációk segítik. A kötet kitűnően használható a tájszók tanításánál vagy egyszerűen csak szókincsbővítésre.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, dialektológia, lexikográfia, nyelvtörténet


 *

  

Neuberger Tilda: A spontán beszéd sajátosságai gyermekkorban

 

ELTE EÖTVÖS KIADÓ. BUDAPEST. 2014. 185 OLDAL

 

Beszéd – Kutatás – Alkalmazás című sorozat negyedik kötete a folyamatosság és a szerkesztettség szempontjából vizsgálja a 6 és 14 év közötti gyermekek spontán beszédét. A szerző a tipikus fejlődésű gyerekek beszédét megfigyelve tesz megállapításokat az anyanyelv-elsajátításról, a beszéd fejlődéséről, valamint a spontán beszéd különböző aspektusairól. A könyv érdekes információkkal szolgál a pszicholingvisztika, illetve a fonetika iránt érdeklődők számára, a magyartanároknak, valamint a szülőknek is.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, alkalmazott nyelvészet, beszédtudomány, spontán beszéd

 

 *

  

Petres Csizmadia Gabriella: Személyes (az) irodalom

 

KALLIGRAM KÖNYV- ÉS LAPKIADÓ KFT. POZSONY. 2014. 330 OLDAL

 

A szerző, a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének adjunktusa. Monográfiájának alapgondolata az, hogy a jelenlegi irodalomtanítás nagyobbrészt még mindig irodalomtörténet- és ismeretközpontú. A kötet másfajta szemléletet állít a középpontba: a hangsúly itt az autobiografikus szövegeken, illetve azok befogadásán van. Nemcsak az önéletírás elméleti hátteréről kapunk alapos és korszerű információkat, hanem a szerző saját, kilencedik évfolyamos diákjainak önkéntes közreműködésével létrejött, többalkalmas foglalkozássorozatainak a leírását és azok részletes elemzését is olvashatjuk. A változatos feladatleírások, ezek gyakori vizuális ábrázolása, a diákok megoldásai, alkotásai és az erre adott reflexiók rendkívüli haszonnal forgatható forrássá teszik Petres Csizmadia Gabriella könyvét.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, irodalomtudomány, irodalomtanítás, autobiográfia

 

 *

  

Pléh Csaba – Lukács Ágnes (szerk.): Pszicholingvisztika 1–2. Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv

 

AKADÉMIAI KIADÓ. BUDAPEST. 2014. 1445 OLDAL

 

A pszicholingvisztika egyes területeit közös keretben bemutatva ad átfogó leírást a tudományágról a kötet. Az átfogó elméleti és történeti keret tárgyalásától eljut egészen a részletkérdésekig, így olvashatunk például a nyelv és a gondolkozás kapcsolatáról, a nyelvtechnológiáról, a nyelvi relativizmusról, az olvasási zavarokról, a korai kétnyelvűségről stb. A könyv módszertanában és leírásaiban ötvözi a bölcsészet-, a társadalom- és a természettudományos szemléletet. Hasznos olvasmány így a nyelvészeken, pszichológusokon kívül az orvosok, a programozó matematikusok, a pedagógusok, a filozófusok, az irodalmárok vagy a nyelvtanárok számára is.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, pszicholingvisztika, nyelvészeti elméletek, integratív szemlélet

 

 *

 

Rácz János: Gyógyhatású növények. 250 gyógynövény leírása, nevének magyarázata és gyógyhatásának ismertetése

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2014. 242 OLDAL

 

A Növénynevek enciklopédiája és Gyümölcsneves könyv szerzője a kötetek összeállítása közben számtalan növény jótékony hatásával ismerkedett meg. A Gyógyhatású növények című munka mintegy 250, egymást betűrendben követő szócikket tartalmaz. A növények köznyelvi megnevezését részletes etimológiai magyarázat, majd az elmúlt évszázadok és a jelenkori magyar köz- és tájnyelvi változatai követik. Ezenkívül olvashatunk a növények néprajzi, botanikai, mitológiai vonatkozásairól. A gyakran illusztrációkkal kiegészített szócikkeket a népi orvoslásban/gyógyászatban használt hatások leírása zárja. A kötet utolsó részében betegségek, bántalmak szerinti lista alapján is kereshetünk.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, lexikográfia, nyelvtörténet, etimológia

 

 *

  

Veszelszki Ágnes – Lengyel Klára (szerk.): Tudomány, technolektus, terminológia. A tudományok, szakmák nyelve

 

ÉGHAJLAT KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2014. 389 OLDAL

 

Az ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszéke 2007 óta rendezi meg az Új nézőpontok a magyar nyelv leírásában című konferenciasorozatot. A negyedik, 2012-es konferencia témája a szakmák, tudományok nyelve, illetve az ezekről szóló diskurzus volt. A közel 40 tanulmányt tartalmazó konferenciakötet öt kiemelt témakörrel foglalkozik: elsőként a szaknyelvkutatás elméleti alapjaival, majd a kutatás történetével, az orvosi szaknyelvvel, a szaknyelvek és az oktatás kapcsolatával, végül pedig a szaknyelvi kutatásokkal (pl. nyelvpolitika, a pénzügyi világ nyelve, marketolingvisztika, zenei szaknyelv, számítógépes játékok nyelve). A kötetet három, az osztálytermi kommunikációval kapcsolatos tanulmány zárja.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, konferenciakötet, terminológia, szaknyelvek 

 

 

2013 

 

Adamikné Jászó Anna: Klasszikus magyar retorika

 

HOLNAP KIADÓ. BUDAPEST. 2013. 547 OLDAL

 

Adamikné Jászó Anna könyve a retorikával kapcsolatos régi és új ismeretek összefoglalása, amelyben a klasszikus retorika rendszerének bemutatása mellett helyet kaptak a prózai műfajok is. Az elméleti tudást rendszerező fejezetek végén gyakorlati részek, feladatok találhatók, amelyek segítségével bárki akár egyénileg is fejlesztheti szónoki képességeit.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, retorika, szónoklattan, gyakorlatok

 

*

  

Benedek András (szerk.): Digitális pedagógia 2.0

 

TYPOTEX KFT. BUDAPEST. 2013. 312 OLDAL

 

A 2008-ban megjelent Digitális pedagógia című tankönyv eredetileg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mérnöki BSc-képzésében részt vevő diákok számára íródott, korszerű oktatásinformatikai, társadalmi és gazdasági ismereteket nyújtva számukra. Az azóta eltelt 5 év legújabb eredményeivel kiegészített kötet olyan témákat foglal magába, mint a neveléstudomány képi fordulata, az új IKT-tendenciák (például m-learning) a nemzetközi és a hazai gyakorlatok tükrében, a tanulói teljesítmény mérése online környezetben vagy az elektronikus környezetbe ágyazott „élménypedagógia”. A könyv e-bookként is megvásárolható.

 

Kulcsszók: digitális pedagógia, IKT, e-learning, m-learning

 

 *

 

Bencédy József: Nyelvtudományi elméletek és nézetek a 20. században. 12 nyelvész életrajzával

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2013. 124 OLDAL

 

A kötet a XX. századi nyelvészeti változásokat mutatja be a fontos nyelvészeti iskolákon keresztül. Megismerhetők többek között a XX. században zajló nyelvészeti változások, az új kérdések és a válaszok, a nyelvvel és a nyelvhasználattal kapcsolatos új felfedezések, elméletek és ezeknek fontosabb képviselői. A nyelvészeti iskolák alapján felosztott fejezetek után bepillantást nyerhetünk a században kialakult, illetve kiforrott tudományágak világába is. A függelékben megtalálható még a múlt század tizenkét jelentős nyelvészének rövid életrajza.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, nyelvtörténet, nyelvhasználat, életrajz

 

 *

 

Borbás Gabriella Dóra: A Biblia mint kommunikációs tankönyv. Tedd próbára!

 

VINCE KIADÓ. BUDAPEST. 2013. 183 OLDAL

 

A kommunikációval foglalkozó könyvek gyakran a hatékony meggyőzés stratégiáit mutatják be. Borbás Gabriella Dóra kötete azonban más szempontból vizsgálja az interakciókat: saját magunk, a körülöttünk élő emberek, a világ jobb megértését és elfogadását hangsúlyozza. Nemcsak az emberek közti párbeszédeket mutatja be ebből a sajátos aspektusból, hanem foglalkozik az ember és Isten közötti párbeszéd nyelvhasználati sajátosságaival, sőt az ember belső kommunikációjával, gondolkodásával, érzelmeivel, lelki egészségével is. Mindezt gazdag példaanyaggal illusztrálja, főként az Újszövetségből származó idézetek segítségével.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, kommunikáció, kommunikációs stratégiák, emberi gondolkodás

 

 *

 

Carl L. Rogers – H. Jerome Freiberg: A tanulás szabadsága

 

EDGE 2000 KIADÓ – Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. BUDAPEST. 2013. 596 OLDAL

 

 

Carl L. Rogers A tanulás szabadsága című műve először 1969-ben jelent meg, ám mondanivalója ma is aktuális. A könyv egyaránt szól a szülőkhöz és a tanárokhoz, segítséget nyújtva abban, hogy a diákok személyiségfejlődése is fontos szerepet tölthessen be a tanulás folyamatában. A tizennyolc fejezet és a függelék konkrét példákon keresztül mutatja be, hogy az iskola az izgalmas és egyben élvezetes tanulás helyszíne is lehet. H. Jerome Freiberg, a Houston Egyetem professzora jelenkori amerikai példákkal egészítette ki a kötetet. A függelékben hazai szakemberek mutatják be a magyarországi tanulóközpontú iskolákat és módszereket.

 

Kulcsszók: pszichológia, pedagógia, gyermekközpontú nevelés, alternatív iskola

 

 

Hajdu Endre: Szómúzeum. Ódon, furcsa, érdekes, bolondos, emlékezetes szavak, nevek, címek tára

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2013. 128 OLDAL

 

Ma is megtörténik, hogy az ember vasárnap délután betér egy czukorpék üzletébe, pepecsművet vagy hideg nyalatot eszik, és az édes ízeket hőbörgő vízzel öblíti le. Hajdu Endre többéves munkával mintegy 2000, a fentiekhez hasonló kifejezést gyűjtött össze. Ezek többsége csupán pár évig élt nyelvünkben. A szótár használatát két szómutató segíti, a meglepő és mulattató szólisták tematikus egységekben (például Ipar, Társadalom, Zene) találhatók. A kötet használata nagy segítség lehet a nyelvújításról, nyelvi tervezésről, a nyelvek életéről szóló tanórákon.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, nyelvtörténet, nyelvújítás, lexikográfia

 

 

 

Hollós János: Bevezetés a kommunikációelméletbe. A hírek értéke

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2013. 108 OLDAL

 

A könyv tömören, közérthetően foglalja össze a kommunikáció elméletének és gyakorlatának egyes vonatkozásait. Kiemelten foglalkozik a hír fogalmával, a média fejlődésével, részletesen bemutatja a kommunikáció verbális és nonverbális aspektusait. Különösen érdekes a meggyőzési technikákkal, a rábeszélési stratégiákkal foglalkozó fejezet. A kötet kiváló kiegészítése, tanórán használható forrása lehet a sajtóműfajok, a médiaismeret, a tömegkommunikáció tárgyú anyanyelvi óráknak.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, kommunikáció, kommunikációelmélet, média

 

 *

 

Imrényi András: A magyar mondat viszonyhálózati modellje

 

NYELVTUDOMÁNYI ÉRTEKEZÉSEK 164. AKADÉMIAI KIADÓ. BUDAPEST. 2013. 158 OLDAL

 

Imrényi András kognitív nyelvészeti szemléletű munkájában a magyar mondat szórendi kérdéseit vizsgálja. Állítása szerint a mondat nem írható le csupán a mondatrészi viszonyok feltárásával, a jelentést különböző viszonyok komplex hálózata alakítja. A kötet nemcsak a nyelvész szakemberek, hanem a pedagógusok számára is érdekes, hiszen a hagyományos mondattan tárgyalásából jelenleg hiányzik a szórend koherens magyarázata.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, kognitív nyelvészet, mondattan, szórend

 

 

Kontra Miklós – Németh Miklós – Sinkovics Balázs: Elmélet és empíria a szociolingvisztikában

 

GONDOLAT KIADÓ. BUDAPEST. 2013. 564 OLDAL

 

A 2012 nyarán Szegeden megrendezett 17. Élőnyelvi Konferencia központi témája a „nyelvszemlélet, elmélet és módszerek az élőnyelvi kutatásokban” volt. A 33 válogatott, lektorált előadást tartalmazó konferenciakötet neves hazai és külföldi szerzői olyan kérdésekre keresték a választ, hogy a jelenleg alkalmazott kutatás-módszertani eljárások mögött milyen nyelvelméleti alapok állnak, vagy hogy van-e egységes nyelvszemlélete a „kommunikatív nyelvhasználatra vonatkozó nyelvtudományi kutatásoknak”. A kötet végén név- és tárgymutató segíti a tájékozódást.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, szociolingvisztika, kutatásmódszertan, nyelvhasználat

 

 *

  

Kovács László: Fogalmi rendszerek és lexikai hálózatok a mentális lexikonban

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2013. 261 OLDAL

 

Kovács László 2011-es könyvének átdolgozott, kibővített kiadása ez a kötet. Az első kiadás óta eltelt két év olyan eredményeket hozott a mentális lexikon hálózatelméleti megközelítésében, amelyek újonnan felmerülő kérdések megválaszolását tették szükségessé. Ez a kötet tartalmazza az új, bővített elméleti hátteret és a legfrisebb kutatási eredményeket. Informatív olvasmány a nyelvészet, a pszicholingvisztika, valamint a hálózatkutatás iránt érdeklődőknek egyaránt.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, pszicholingvisztika, hálózatkutatás, mentális lexikon

 

 *

 

Küllős Imola – Laza Dominika: Népi mondókák. Hagyományos dajkarímek, gyermekmondókák, dalok és köszöntőversikék

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2013. 175 OLDAL

 

Az Ékesszólás Kiskönyvtára sorozat jelen kötete hasznos és élvezetes olvasmányt jelenthet mind a pedagógusok, mind a szülők számára. A könyv olyan 100–150 évvel ezelőtt is ismert mondókákat és dalocskákat foglal magában, amelyek bármely korosztály számára ismerősen csenghetnek. A kötet könnyebb kezelhetőségét teszik lehetővé a tematikus fejezetek, illetve a szöveget kották egészítik ki, segítve az anyag felhasználását. A válogatásban egyaránt megtalálhatók az ismert és kevésbé ismert dajkarímek, csúfolók, nyelvtörők, csalimesék és játékmondókák. A kötethez Küllős Imola, az MTA doktora írt bevezető tanulmányt.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, népköltészet, olvasás, gyermekfolklór

 

 *

  

Laczkó Mária: A beszéd és az olvasás az anyanyelvben és az idegen nyelvben

 

GENIANET. PÉCS. 2011. 198 OLDAL

 

Jelen kötetében Laczkó Mária magyar anyanyelvű középiskolai tanulók (15–18 évesek) beszédprodukcióját és szövegértését vizsgálja a magyarban és az elsőként elsajátított idegen nyelvben. Ismerteti és részletesen elemzi a kísérleti eredményeket, majd összegzi az ezekből levonható tanulságokat. A szerző részletesen bemutatja az anyanyelvi és az idegen nyelvi beszédprodukció, az anyanyelven és az idegen nyelven olvasott szövegek megértése, továbbá a beszédprodukció és a szövegértés közötti lehetséges összefüggéseket. A könyv használható oktatási segédanyagként, így nagy segítséget jelent mind a gyakorló pedagógusok, mind a pedagógusjelöltek számára, olvasható azonban egyfajta magyarázatként, vagyis a beszédprodukcióval és a szövegértéssel kapcsolatban felmerülő kérdéseink válaszaként is.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, idegennyelv-pedagógia, szövegértés, beszédprodukció 

 

 

Markó Alexandra: Az irreguláris zönge funkciói a magyar nyelvben

 

ELTE EÖTVÖS KIADÓ. BUDAPEST. 2013. 124 OLDAL

Beszéd – Kutatás – Alkalmazás című sorozat első részeként megjelent kötet a glottalizációval, vagyis az irreguláris hangképzéssel foglalkozik. A jelenséget sokáig nem vizsgálták, mivel csak ritkán jelentkező, zavaró tényezőnek tartották, Markó Alexandra azonban a glottalizáció határjelölő szerepét bizonyítja. A könyv eredményei tanulságosak a logopédusok, a gyógypedagógusok, a beszédtechnológiával foglalkozó szakemberek, valamint a tanárok számára is.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, alkalmazott nyelvészet, beszédtudomány, glottalizáció 

 

 *

 

Ollé János – Lévai Dóra – Domonkos Katalin – Szabó Orsi – Papp-Danka Adrienn – Czirfusz Dóra – Habók Lilla – Tóth Renáta – Takács Anita – Dobó István: Digitális állampolgárság az információs társadalomban

 

ELTE EÖTVÖS KIADÓ. BUDAPEST. 2013. 117 OLDAL

 

Az ELTE PPK Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoportja által kiadott kötet arra törekszik, hogy definiálja a digitális állampolgárság fogalmát, és megteremtsen egy, a digitális nemzedéket figyelembe vevő digitáliskompetencia-modellt. Három fő kompetenciaként a következőket jelölték meg: kommunikáció és eszközhasználat, tevékenység és viselkedés, értékteremtés és produktivitás. Az elméleti keret bemutatásán túl a kötet egy 2013 őszén lezajlott, több mint 2000 fő által kitöltött digitális felmérés eredményeit is bemutatja, külön vizsgálandó területként tekintve a diákok, a tanár és nem tanár felnőttek kompetenciáira. A kötet e-könyvként is elérhető az ELTE Readeren keresztül.

 

Kulcsszók: IKT, digitális állampolgárság, digitális kommunikáció, oktatásinformatika 

 

 

Ollé János – Papp-Danka Adrienn – Lévai Dóra – Tóth-Mózer Szilvia – Virányi Anita (szerk.): Oktatásinformatikai módszerek. Tanítás és tanulás az információs társadalomban

ELTE EÖTVÖS KIADÓ. BUDAPEST. 2013. 150 OLDAL
 

Az ELTE PPK Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoportjának legújabb kiadványa az e-learning és az oktatásinformatika interdiszciplináris területének aktuális problémáit járja körbe, modern tanulás- és tanítás-módszertani alapismereteket nyújtva az olvasó számára. A kötet fejezetei megvizsgálják a 21. századi iskola szerepét a tudásalapú társadalomban, a változásban lévő gyermek- és pedagógusképet, a tanulásszervezést és a sajátos nevelési igényű tanulók tanulástámogatásának specifikus szempontjait.

 

Kulcsszók: IKT, oktatásinformatika, e-learning, didaktika

 

 

Petrolay Margit: Tanulmányok meséről, gyermekirodalomról

 

FAPADOSKÖNYV KIADÓ. 2013. 392 OLDAL

 

A jeles gyermekíró, Petrolay Margit irodalomtudósi, irodalomtörténészi minőségében is segítette a magyar óvodai nevelés fejlődését. Ez a kötet 19, zömmel a hetvenes, nyolcvanas években született írását adja közre. A témák közül sok még ma is releváns: létezik-e minőségi gyermekirodalom, léteznek-e színvonalas, gyermeknek szánt kiadványok, hogyan hat a média a kisgyermekekre, miért fontos a mesélt mese. Az egyes mesetípusokról és jellemző szereplőikről is olvashatunk benne.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, gyermekirodalom, óvodapedagógia, irodalmi-művészeti nevelés

 

 *

 

 

Steklács János: Olvasási stratégiák tanítása, tanulása és az olvasásra vonatkozó meggyőződés

 

NEMZEDÉKEK TUDÁSA TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2013.
200 OLDAL

 

A leendő és gyakorló pedagógusok által is haszonnal forgatható kötet érdeme az, hogy áttekinti az olvasástanulás és -tanítás fogalmát, jellemzőit, és bemutatja a legújabb, hazánkban nem kellően meghonosodott olvasáskutatási tendenciákat és a hozzájuk kapcsolódó szakirodalmakat. A szerző továbbá az olvasás interdiszciplináris, metakognitív jellemzőire is felhívja a figyelmet. A könyv második része empirikus méréseket és eredményeket mutat be. Ezen belül többek között olvasási nehézségekkel küzdő gyerekek olvasási stratégiáival és a társadalom peremterületén élő felnőttek írott nyelvhez kapcsolódó attitűdjeivel, szokásaival, az erről alkotott tudásukkal és vélekedéseikkel foglalkozik.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, olvasáspedagógia, metakogníció, olvasási nehézségek 

 

 

Szépe György: Nyelvészportrék

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2013. 300 OLDAL

 

A 2012-ben elhunyt Szépe György gazdag életművének méltó megemlékezése ez a kötet, amelynek első felében 39 általa írt nyelvészportrét olvashatunk. A válogatás több mint 50 évet fog át 1956-tól 2012-ig, olyan nyelvészeket mutatva be, mint Brassai Sámuel, Fodor István, Hutterer Miklós, Kontra György, Simonyi Zsigmond vagy Zsolnai József, egyúttal megkerülhetetlen tudománytörténeti értékeket is teremtve. A kötetet három, Szépe Györgyről szóló megemlékezés zárja.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, nyelvtörténet, nyelvtudomány-történet, életrajz 

 

 *

 

Trencsényi László: Gyermekirodalom A-tól Z-ig

 

FAPADOSKÖNYV KIADÓ. 2013. 330 OLDAL

 

A kötet, alcíméhez méltóan (Kritikai írások, elemzések a gyermekirodalomról, 1970–2012) a szerző az elmúlt több mint 40 évben megjelent írásaiból válogat, amelyek például a Kincskereső, a Pedagógiai Szemle vagy az Iskolakultúra című folyóiratokban jelentek meg. A majdnem 70, hosszabb-rövidebb írás nem megjelenési sorrendben olvasható, hanem A-tól Z-ig, mintegy enciklopédiaszerűen. A könyv nem csupán sajátos gyermekirodalom-történeti dokumentum, hanem a gyermekekkel és a nekik szánt irodalommal foglalkozók számára is haszonnal forgatható gyűjtemény. 

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, gyermekirodalom, óvodapedagógia, irodalmi-művészeti nevelés 

 

 

Veszelszki Ágnes (szerk.): A világhálóba keveredett ember

 

ELTE EÖTVÖS KIADÓ. BUDAPEST. 2013. 370 OLDAL

 

A kötet 77 esszéjének szerzői talán az utolsó pillanatban válaszolhattak arra a kérdésre, hogyan változtatta meg az internet a gondolkodásukat, hiszen mindez értelmezhetetlen annak a generációnak a számára, akik a digitális technika elterjedése után születtek. A rövid, olvasmányos írások sok szempontot mutatnak be: egyes szerzők tagadják, hogy más lett volna a gondolkodásuk i. e. (az internet előtt), mások saját személyes példáikon keresztül vallanak megváltozott olvasási szokásaikról, változó szociális viszonyaikról. A kötet borítóját és illusztrációit Jaksa Tímea készítette.

 

Kulcsszók: IKT, kommunikáció, kommunikációtörténet, emberi gondolkodás

 



2012
 

 

  

Bárdosi Vilmos (szerk.): A szótól a szövegig

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 284 OLDAL

 

A Modern Filológiai Társaság A szótól a szövegig címmel rendezte meg 2011. évi konferenciáját. A tanulmánykötet az ott elhangzott előadások szerkesztett anyagát tartalmazza az általános filológia, a frazeológia, a fordítástudomány és fordítási gyakorlat, az oktatás és a konkrét szövegelemzések tárgyköreiben. Emellett olyan, kuriózumszámba menő témákról is olvashatunk a kötet lapjain, mint a régi magyar orvosi receptekben előforduló horrorisztikus szavak, egy XVII. századi udvari tolmács és nyelvész munkássága, valamint a kárpátaljai magyar lakosság nyelvhasználata. A tanulmánygyűjtemény eredményesen használható a felsőoktatásban, és további filológiai vizsgálatok kiindulópontja is lehet.

 

Kulcsszók: filológia, frazeológia, fordítástudomány, oktatás

 

 *

 

Bartha Csilla – Nádor Orsolya – Péntek János (szerk.): Nyelv és oktatás kisebbségben. Kárpát-medencei körkép

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 360 OLDAL
 

A tanulmánygyűjtemény írásai a Kárpát-medencei kisebbségi régiók magyar nyelvű oktatását mutatják be. Az egyes témaköröket illetően a kötet további, a tájékozódást megkönnyítő bibliográfiákat is tartalmaz, ezzel is elősegítve, hogy a régió magyar nyelvi kisebbségeire, a szóban forgó országok kisebbségi magyar oktatásának változó helyzetére vonatkozó jelenlegi tudás egységes keretben legyen rendszerezhető és elérhető.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, két- és többnyelvűség, kisebbségi nyelv, kisebbségi oktatás

  

 *

 

Beregszászi Anikó: A lehetetlent lehetni. Tantárgy-pedagógiai útmutató és feladatgyűjtemény az anyanyelv oktatásához a kárpátaljai magyar iskolák 5–9. osztályában

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 112 OLDAL

 

Amennyiben a kárpátaljai magyar közösség és a pedagógus értéknek tekinti a kárpátaljai magyar tárgyi és szellemi kultúra termékeit, a beregi szőttest, a népi hímzésű terítőket, a kárpátaljai magyar népmondákat, népmeséket, balladákat, a húsvéti locsolóverseket, ugyanúgy értéknek kell tekintenie a helyi magyar közösség által beszélt nyelvváltozatokat, azok minden regionális jellegzetességével együtt, mert a kárpátaljai magyarok által használt anyanyelvváltozat az önazonosságunk részét képezi, »a mi szavunk járása« szervesen hozzánk tartozó kulturális identitásképző jegy. És ezt a kárpátaljai magyar anyanyelvi oktatás sem hagyhatja figyelmen kívül” (Beregszászi Anikó). A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola oktatójának könyve a Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához című sorozat 141. tagja. A kötet első felében elméleti összefoglaló olvasható az anyanyelvi nevelés szerepéről az iskolában. A szerző – modern nyelvtudományi alapokon nyugvó – érvelésének lényege az, hogy az iskolai anyanyelvi nevelés célja az élő, a mindennapok során használt nyelv- és stílusváltozatok elsajátítása, gyakorlása. Mindezt a könyv második felében számos (szerep)játék, egyéni, páros és csoportos gyakorlat segíti.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, dialektológia, stilisztika, regionális nyelvváltozat 

 

 *

  

Boda István Károly – Porkoláb Judit: A hipertext paradigma a szövegtanban és a stilisztikában

 

Debreceni Egyetemi Kiadó. Debrecen. 2012. 233 oldal.

 

A 21. század kultúrájának egyik fő problémája a robbanásszerűen megnövekedett információmennyiség, az adatok kezelése és feldolgozása. Az erre a kihívásra adott egyik válasz az úgynevezett hipertext- (vagy hipermédia) paradigma, amelynek segítségével könnyebben hozzáférhetővé és visszakereshetővé válnak a keresett információk. A kötet első fejezete elméleti szempontok szerint vizsgálja a hipertext szövegtanra gyakorolt hatását, míg a második fejezet részletes gyakorlati példákon keresztül mutatja be a mai, modern szakirodalmon alapuló stilisztikai eredmények összegzését. A kötet hasznos segítség lehet az oktatásban, a verselemzésben is.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, szövegtan, stilisztika, hipertext 

 

 *

 

Csapó Benő (szerk.): Mérlegen a magyar iskola

 

NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 550 OLDAL

 

A kötet célja, hogy átfogó képet adjon a magyar közoktatás eredményeiről és annak változásairól. A szerzők a legfontosabb nemzetközi és hazai felmérések eredményeit összegezve és elemezve egy olyan kézikönyvet hoztak létre, amely a hagyományos magyar tantárgystruktúra bemutatásán túl kitér a tanulás sikerességéhez általánosan hozzájáruló, tantárgyhoz nem kapcsolódó képességekre is. A kötet az oktatási rendszer minden területén nagy haszonnal forgatható.

 

Kulcsszók: pedagógia, közoktatás, oktatásfejlesztés, tantárgystruktúra

 

 

Csapó Benő – Csépe Valéria (szerk.): Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez

 

Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest. 2012. 312 oldal

 

A Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportja 2009-ben indította el a Diagnosztikus mérések fejlesztése című projektjét. A kutatócsoport célja az volt, hogy az általános iskola első hat évfolyamán használható diagnosztikus mérési rendszert dolgozzon ki a természettudományok, a matematika és az olvasás-szövegértés tartalmi keretein belül. A Csapó Benő és Csépe Valéria által szerkesztett kötet az utóbb említett területen végzett munka eredményeit összegzi. A tanulmányokból nemcsak az olvasástanítás és -felmérés kognitív idegtudományi, valamint interdiszciplináris olvasáskutatásokon alapuló pszichológiai aspektusait, illetve az olvasással kapcsolatban megfogalmazható külső igényeket (pl. PISA, PIRLS) ismerhetjük meg, hanem az olvasástanítás és -tanulás tantervi kereteit, tartalmait, ezek kidolgozásának elméleti és gyakorlati kérdéseit is. A kötet online is elérhető.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, olvasásdiagnosztika, értékelés, szövegértés

 

*

  

Gecső Tamás – Sárdi Csilla (szerk.): Nyelvi funkciók – stílus és kapcsolat

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 252 OLDAL

 

A kötet az ELTE BTK Alkalmazott Nyelvészeti Tanszéke és a Kodolányi János Főiskola által 2010 októberében Budapesten közösen rendezett tudományos nyelvészeti konferencia előadásait adja közre. A 35 tanulmány a nyelvészet szinte minden tudományterületéhez kötődő témákban, illetőleg az irodalom és a nyelvészet kapcsolatát is érintő írásokban tárgyalja a nyelvi funkciók sajátosságait.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, alkalmazott nyelvészet, nyelvi funkció, stílus

 

  *

 

Grétsy László: Nyelvi játékaink nagykönyve

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 528 OLDAL

 

Grétsy László kézikönyvében a nyelvünkben rejlő játéklehetőségeket mutatja be több száz feladvány segítségével. A kötet nem csak a nyelvi vonatkozású feladványok, rébuszok, fejtörők gyűjteménye. A szerző maga ad eligazítást minden bemutatott játék, rejtvény múltjáról is. Tíz témakörbe csoportosítva adja közre anyagát: 1. Betűk, hangok játékai; 2. Betű- és képtalányok; 3. A betűjátékok fejedelme, az anagramma; 4. Szótagok, szavak játékai, rejtvényei; 5. Egyéb klasszikus játékok (palindrom, intarzia); 6. Játékok, bűvészkedések versekkel, rímekkel; 7. Nyelvtörők, találósdik; 8. Nyelvi játékok – menet közben; 9. Betűhálók rabságában – és bűvöletében; 10. Egyéb nyelvi játékok, csecsebecsék. A kötet nemcsak önmagunk szórakoztatására, nyelvi próbatételére kiváló, hanem az oktatásban is igen eredményesen használható.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, játék, nyelvi játék, nyelvi gyakorlat

 

 *

 

Honti László: Anyanyelvünk atyafiságáról és a nyelvrokonság ismérveiről. Tények és vágyak

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 282 OLDAL

 

A kötet a finnugor nyelvrokonság témáját járja körül több szempontból. A mű első részre tartalmazza a nyelvtudomány jelenlegi álláspontját, ismertetve a nyelvrokonság bizonyításának szigorú módszertanát, a magyar nyelv uráli/finnugor rokonságának a kritériumait, és áttekinti az ugor nyelvcsalád összetartozásának a legfontosabb ismérveit. A második, terjedelmesebb rész sorra veszi az azokat a nézeteket, amelyek kétkedve fogadják, illetve cáfolni igyekeznek a finnugor nyelvrokonság tudományosan bizonyított tényét, majd a szerző szigorú filológiai apparátussal, bőséges idézetekkel és példaanyaggal polemizál velük.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, nyelvtörténet, finnugrisztika, nyelvrokonság

 

 

 

Kiss Gábor – Bató Margit (szerk.): Tájszavak

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 168 OLDAL

 

A Tájszavak című gyűjtemény könyv formájában adja közre A magyar nyelvjárások atlaszának térképlapjain található tájnyelvi anyagot. A 950 szócikk élén egy-egy közszó áll, ezt azoknak a tájszavaknak, szóalakoknak a sora követi, amelyeket a tájnyelvben a köznyelvi címszó helyett használnak. A kötet nemcsak az egykori paraszti-gazdálkodó kor mindennapi használati tárgyainak elnevezéseit szemlélteti, hanem azt is megmutatja, hogy egy-egy köznyelvi szónak milyen tájnyelvi változatai éltek, illetve élnek a nyelvünkben. A könyv így például a nyelvtörténet vagy a szociolingvisztika tanításakor is eredményesen használható.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, dialektológia, nyelvjárás, tájszó

  

 *

 

Kolláth Anna: A szlovéniai magyar nyelv a többnyelvűség kontextusában

 

ZORA 92. Bielsko-Biala, Budapest, Kansas, Maribor, Praha. 2012. 170 oldal

 

A maga nemében hiánypótló tudományos monográfia a szlovéniai magyar nemzeti kisebbség nyelvhasználatát mutatja be. A kötet első fele ismerteti a muravidéki magyarság általános jellemzőit, a kétnyelvű tankönyvek fontosságáról készült kutatást, továbbá a helyi vernakuláris nyelv sajátosságait az idegen szavak és használati gyakoriságuk tükrében. A szerző a könyv második felében nemzetközi kontextusba helyezi a Muravidéken használt nyelvet és a beszélők közösségét. A két fejezetből olyan nemrég lezárult és folyamatban levő kutatások eredményeit ismerhetjük meg, amelyeket a Maribori Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékének diákjai és kutatói végeztek, illetve végeznek.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, két- és többnyelvűség, kétnyelvű tankönyvek, szlovéniai magyar nyelv 

 

 *

 

P. Lakatos Ilona (szerk.): Változó nyelvhasználat a hármas határ mentén. Többdimenziós nyelvföldrajzi térképlapok tanúságai

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 142 OLDAL

 

A kötet több évtizedes kutatómunka elméleti és módszertani eredményeit összegzi. A szociodialektológiai szempontú nyelvföldrajzi és változásvizsgálatokat az északkeleti nyelvjárási régió magyarországi részén, illetőleg Kárpátalja és Románia közvetlenül a határ mentén fekvő, főleg magyarok lakta településein végezték. 18 településről (8 magyarországi, 6 kárpátaljai, 4 romániai), 537 adatközlőtől különböző módszerekkel gyűjtött 143 000 (informatizált) nyelvi adatból válogatva, 6 településpárt kiemelve 141 többdimenziós morfológiai és lexikai térképlapot készítettek el, ezeket a kötet mellékletében található CD tartalmazza.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, dialektológia, nyelvjárás, nyelvföldrajz

 

 *

 

Málnási Ferenc: Hittel, szóval, tettel. Anyanyelvoktatásunk Erdélyben a kezdetektől napjainkig I.

 

ERDÉLYI GONDOLAT KÖNYVKIADÓ. SZÉKELYUDVARHELY. 2012. 560 OLDAL

 

Málnási Ferenc könyvének a bevezetőjében a következőket olvashatjuk: „Egy tudományos munka nem érzelmileg akar hatni az olvasójára… De a tudomány rideg tényeit az érzelem melege is közelebb tudja hozni hozzánk.” Az anyanyelvről, az erdélyi anyanyelvoktatásról valóban nehéz érzelemmentesen írni. A nyelvművelő, nyelvtörténeti hátterű, oktatástörténetről szóló írásokat áthatja a magyarság és a nyelv szeretete. Ezeken keresztül – az uráli közösség nyelvétől a középkori szokásokon és az Erdélyi Fejedelemség mindennapjain át egészen Arany János költészetéig terjedő – változatos tematikájú tanulmányokat ismerhetünk meg.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, nyelvtudomány, nyelvtörténet, nyelvművelés

 

 

Navracsics Judit – Szabó Dániel (szerk.): A mentális folyamatok a nyelvi feldolgozásban. Pszicholingvisztikai tanulmányok III.

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 404 OLDAL

 

A mintegy 40 tanulmányt tartalmazó könyv 4 fejezetre oszlik, a kötet központi témái az ép és a sérült beszédfolyamatok elemzése, a másodiknyelv-elsajátítás és a kétnyelvűség pszicholingvisztikai szempontú vizsgálata. A sorozat célja az, hogy a közép-európai pszicholingvisztikai kutatásokat a régióban megismertesse, illetve hogy nemzetközi szinten is fenntartsa az érdeklődést az egyes kutatások és ezek eredményei iránt is.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, pszicholingvisztika, beszédfolyamat, nyelvelsajátítás

 

 *

 

Németh Boglárka: Az aspektus a magyar nyelvben. Különös tekintettel a statikusságra

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012. 188 OLDAL

 

A monografikus munkában összegzett kutatás egyfelől a magyar aspektusrendszer adekvát, több dimenziós modellezését célozza meg, másfelől a statikussággal, tehát az állapotaspektussal kapcsolatos problematikus kérdések részletes tárgyalását nyújtja. A könyv főként a jelentéselméleti kutatások sorába illeszthető, kapcsolódik ugyanakkor a mondattan, a nyelvfilozófia és a nyelvészeti pragmatika területeihez is. A szűk szakmai közösségen kívül a magyar nyelv eddig feltáratlan kérdései iránt érdeklődők, a nyelvészeti tájékozottsággal rendelkező olvasók és a pedagógusok is haszonnal forgathatják a kötetet.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, jelentéselmélet, aspektualitás, állapotaspektus 

 

*

 

Ollé János: Virtuális környezet, virtuális oktatás

 

ELTE EÖTVÖS KIADÓ. BUDAPEST. 2012. 108 OLDAL

A virtuális környezet egy olyan háromdimenziós, mesterséges tér, ahol a résztvevők háromdimenziós formában, térben és időben egyszerre lehetnek jelen, és mindezt a saját nézőpontjukból egyformának látják. Az ebben a környezetben megvalósuló oktatási lehetőségeket, ezek pedagógiai alapjait, oktatás- és tanulásszervezési alapelveit mutatja be a kötet. A sok, megértést segítő ábrát tartalmazó kötet érdeme az, hogy az alapfogalmak széles körű ismertetésén túl az utóbbi évek kutatásait is összegzi. Az utolsó fejezet a virtuális környezetek fejlesztési lehetőségeit és további kutatási irányokat vázol fel. A könyv elektronikus formában is elérhető.

 

Kulcsszók: IKT, oktatásinformatika, virtuális környezet, virtuális oktatás 

 

 *

 

 

Pléh Csaba: A társalgás pszichológiája

 

LIBRI KIADÓ. BUDAPEST. 2012. 413 OLDAL

 

A tankönyvnek is kiváló, de laikusként is nagy kedvvel olvasható könyv a kommunikáció, a szociológia, a pszichológia és a nyelvészet közös területéről, a társalgásról szól. A diskurzus alapvető fogalmainak (társalgás és szöveg, beszélőváltás, beszédaktus-elmélet) tisztázásán túl olvashatunk a társalgások mögötti, rejtetten megjelenő emberi tényezőkről is. Külön-külön fejezet foglalkozik a kommunikációban előforduló nemi különbségekkel, a gyermeki társalgás fejlődésével vagy az udvariasság és a feszültség, a konfliktusok kifejezésével. A szövegbe foglalt nyelvi példák a modern kommunikációs csatornák példaanyagát is felhasználják. A kötetet az alapfogalmakat tartalmazó ún. Kisszótár és gazdag irodalomjegyzék zárja.

 

Kulcsszók: nyelvészet, társalgáselemzés, pszichológia, kommunikáció

 

 

 

Szabó Tamás Péter: „Kirakunk táblákat, hogy csúnyán beszélni tilos”. A javítás mint gyakorlat és mint téma diákok és tanáraik metanyelvében

 

 

GRAMMA. DUNASZERDAHELY. 2012. 286 OLDAL

 

Szabó Tamás Péter 2011-ben az ELTE-n megvédett doktori disszertációjának könyvváltozata arra a kérdésre keresi a választ, hogy a javítás mint speciális metanyelvi terület hogyan jelenik meg az iskolában. A kötet kísérletet tesz az  ön- és a küljavítás meghatározására, továbbá a diskurzuselemzés módszereivel részletesen elemzi a szerző által gyűjtött metanyelvi korpuszt, amely diákok által kitöltött kérdőívekből, órajegyzőkönyvekből és interjúkból tevődik össze. A munka a szociolingvisztikai tájékozottsággal rendelkező olvasókon kívül a gyakorló pedagógusok figyelmére is érdemes lehet. A kötet kereskedelmi forgalomban nem kapható, de online elérhető.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, nyelvhasználat, metanyelv, nyelvhelyesség 

 

*

 

Veszelszki Ágnes (szerk.): Netszótár. @-tól a zukbergnetig

 

ELTE EÖTVÖS KIADÓ. 2012. BUDAPEST. 396 OLDAL

 

Veszelszki Ágnes, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának oktatójaként és a Nyelvészeti Tudományos Diákkör Kommunikáció: internet és média műhelyének vezetőjeként 2011-ben netszópályázatot hirdetett annak érdekében, hogy a beérkezett szavakból létrejövő korpusz alapján, a diákkör segítségével, megszerkesszék a Netszótár című kiadványt. A több mint 2000 szócikket tartalmazó szótár nemcsak a digitális bevándorlók – nagyszülők/szülők, pedagógusok – tájékozódását segíti a digitális nyelvben (digilektusban), de a találó illusztrációkkal, példaanyaggal és gyakran humoros magyarázataival a bennszülöttek számára is kitűnő szórakozást kínál. Tanórán is jól használható a két függelék: a leggyakoribb emotikonok és a netes rövidítések jelentéseit feloldó lista.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, IKT, lexikográfia, digilektus 

 

 


2011

 

 

Csizér Kata – Holló Dorottya – Károly Krisztina (szerk.): Dinamikus csoport, dinamikus tanulás. A csoportdinamika szerepe a nyelvtanulásban

 

TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2011. 282 OLDAL

(Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 122.)

 

A csoportdinamika a tanulói csoport vizsgálatának a terepe. A kötet tanulmányai az elméleti összefoglalót követően azt elemzik, milyen tanulói közösségek, csoportdinamikai folyamatok szükségesek ahhoz, hogy a nyelveket tanulók az osztálytermi környezetben minél sikeresebbek lehessenek. Mindezt a gyakorlatban is alkalmazható technikákkal szemléltetik.

 

Kulcsszók: nyelvpedagógia, nyelvtanulás, csoportmunka, csoportdinamika

 

 

Klein Sándor: Tanulni jó. Egy pszichológus a pedagógiáról

 

EDGE 2000 KIADÓ. BUDAPEST. 2011. 642 OLDAL

 

A kötetben a szerző pedagógiával, azon belül pedig a leginkább a tanulással és a tehetséggel kapcsolatos írásai találhatók meg. A könyv elsőként Klein Sándor 1989 előtt megjelent írásaiból válogat, a tehetséggondozásra, illetve a gyermekközpontú pedagógiára helyezve a hangsúlyt. A második fejezet az elmúlt húsz évben megjelenő magyarországi alternatív iskolák (Rogers, Gordon) világát és a kooperatív munkaformák lehetőségeit mutatja be, míg a harmadik a matematika élményszerzést középpontba állító metodikájával foglalkozik. Végül a szerző négy tanítványa (mindannyian a Pécsi Tudományegyetem munkatársai) ír a kliensközpontú egyetemről, a „derűs iskoláról”, az esélyegyenlőségről és arról, hogy tanulni jó. A gazdag irodalomlista és jegyzetanyag jól használható a témában való további ismeretbővítéshez.

 

Kulcsszók: pszichológia, pedagógia, gyermekközpontú iskolai nevelés, alternatív iskola

 

 

Klein Sándor – Soponyai Dóra szerk.: A tanulás szabadsága Magyarországon. Alternatív pedagógiai irányzatok, iskolák, tanárok, tantárgyak

 

EDGE 2000 KIADÓ. BUDAPEST. 2011. 721 OLDAL

 

A könyv a hazai alternatív pedagógiai gyakorlat bemutatására született, legfőbb üzenete az, hogylehet személy-, gyerekközpontú, a gyerekek igényeire válaszoló, őszinte és hiteles kapcsolatokra építő, valódi tanulási helyzeteket kínáló iskolát létrehozni Magyarországon is. Ennek érdekében megszólalnak az alternatív pedagógia mellett elkötelezett szakemberek, pedagógusok, de megismerhetjük a diákok élményeit, véleményét is.

 

Kulcsszók: pedagógia, alternatív pedagógia, iskola, gyermekközpontú iskolai nevelés

 

 

Markó Alexandra (szerk.): Beszédtudomány. Az anyanyelv-elsajátítástól a zöngekezdési időig

 

ELTE BÖLCSÉSZETTUDOMÁNYI KAR – MTA NYELVTUDOMÁNYI INTÉZET. BUDAPEST. 2012. 400 OLDAL

 

„Ez a kötet a beszédről szól – különböző nézőpontokból” – írja Markó Alexandra az előszóban. A Gósy Mária köszöntőköteteként létrejött tanulmánygyűjtemény magyar és angol nyelvű publikációkat tartalmaz a fonológia, a fonetika, a pszicholingvisztika, a beszédtechnológia, a retorika, valamint az írásjeltan köréből. A kötet számos olyan felmérést, vizsgálati módszert, tesztet ismertet, amelyek alkalmasak a gyermekek beszédének, annak fejlődésének és zavarainak a kutatására. A részletes elemzések segítséget nyújthatnak a pedagógusoknak a tanulók beszédproblémáinak a felismerésében, a gyerekek beszédészlelési és -produkciós készségének a fejlesztésében.

 

Kulcsszók: nyelvtudomány, alkalmazott nyelvészet, beszédtudomány, beszédfejlesztés

 

 

 

Tari Annamária: Z generáció

 

TERICUM KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2011. 348 OLDAL

 

Tari Annamária pszichológus munkája a Z generáció, az 1995 és 2000 között, a számítástechnika és az internet világába „digitális bennszülöttként” született gyerekek problémáival foglalkozik. A szerző hazai és nemzetközi kutatásokra alapozva bemutatja az információs kor legfontosabb kihívásait. Ezt követően az oktatás feladatait vázolja fel, kitér a motiváció, a hatékony oktatási módszerek, az új tanári szerep, a „függetlenebb tanulás” utáni vágy, az olvasás háttérbe szorulása, a testmozgás fontossága, illetve az együttműködésre való törekvés kérdéseire. A kötet egyaránt szól a fiataloknak, a szülőknek, nagyszülőknek, valamint a pedagógusoknak.

 

Kulcsszók: pszichológia, pedagógia, Z generáció, információs kor

 

 

Tátrai Szilárd: Bevezetés a pragmatikába. Funkcionális kognitív megközelítés

 
TINTA KÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2011. 234 OLDAL
 

A kötet – magyar nyelven elsőként – tárgyalja a pragmatika funkcionális kognitív nyelvészeti megközelítésből leglényegesebbnek tartott problémáit. A felvázolt pragmatikaelméleti modell a nyelvi tevékenységet a kognitív és a szociokulturális feltételek kölcsönviszonyában értelmezi, a társas megismerés, a nézőpont, a kontextus, a megnyilatkozás, a dinamikus jelentésképzés és a deixis kulcsfogalmai köré szerveződve. E pragmatikai modell alapján többek között meghatározza az idézés, az elbeszélés és az irónia fogalmát.  


Kulcsszók:
nyelvtudomány, pragmatika, funkcionális kognitív nyelvészet, nyelvi tevékenység

 

Oktatási segédletek, tankönyvek

 

 

Kertész Rita – Klemmné Gonda Zsuzsa (szerk.): Felvételi gyakorlófeladatok magyar nyelvből 6. osztályosoknak

 

Molnár Ágnes – Szeredás Lőrinc (szerk.): Felvételi gyakorlófeladatok magyar nyelvből 8. osztályosoknak

  

NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2012.

      122 OLDAL

 

A Felvételi gyakorlófeladatok magyar nyelvből hatodik és nyolcadik osztályosoknak szánt kötete egyenként 16-16, egyre nehezedő feladatlapot tartalmaz. A változatos feladatok – többek között szókincsaktiválás, helyesírás, szövegértés, grammatikai ismeretek – mellett kiemelt figyelmet fordítanak a szerzők a fogalmazás- és szövegtípusokra. A diákoknak szánt bevezetőben külön fejezet foglalkozik a megalkotandó fogalmazások fajtáival, felhívják a figyelmet az írás közbeni és utáni önreflexió fontosságára. A gyakorlatok példaanyaga a klasszikus és a kortárs irodalmi alkotásokból, a mesékből, a mindennapi életben használt szövegekből merít, gyakran grafikus szervezőkkel és igényes képekkel kiegészítve. A kötetek előnye az, hogy mellékletük tartalmazza a megoldásokat, így önállóan is használhatók a gimnáziumba készülő tanulók számára.

 

Kulcsszók: tankönyv, anyanyelv-pedagógia, gyakorlófeladatok, szövegértés, felvételi 

 

 *

Bodó Márton – Hajas Zsuzsa – Molnár Tamás (szerk.): Készüljünk az érettségi vizsgára magyarból – Feladatgyűjtemény megoldásokkal – Középszint

 

NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2011.
199 OLDAL

 

 

 

Hajas Zsuzsa – Szabó Ádám – Molnár Gábor Tamás – Bodó Márton – Molnár Karolina (szerk.): Készüljünk az írásbeli érettségi vizsgára magyarból – Feladatgyűjtemény megoldásokkal – Emelt szint

 

NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2011. 189 OLDAL

 

A közép- és az emelt szintű érettségire felkészítő, a diákok önálló munkáját elősegítendő megoldókulccsal és hasznos (tanulás)módszertani tanácsokkal ellátott feladatgyűjtemények 10-10 feladatsort tartalmaznak a szövegértés, a szövegalkotás (érvelés, műelemzés, összehasonlító elemzés) témakörében. A könyveket mindkét típusú érettségi vizsga részletes követelményeinek a leírása, a korábbi évek feladatainak a felsorolása (2003-tól 2011-ig), illetve egy alapos nyelvi-irodalmi fogalomtár zárja.

 

Kulcsszók: tankönyv, anyanyelv-pedagógia, emelt szintű érettségi, szövegértés, szövegalkotás, feladatsorok

 

*

 

Raátz Judit (szerk.): Szövegértés lépésről lépésre

 

 

NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ. BUDAPEST. 2011. 224 OLDAL

 

A gyakorlókönyv egyéves kutatómunka eredményeként jött létre. A kötet a szövegértés fejlesztését folyamatként kezeli. A változatos, érdekes, a fokozatosság elvét és a motiváció fontosságát szem előtt tartó 95 feladatsor (és a hozzátartozó megoldókulcs) segítségével – a PISA- és az országos kompetenciamérések szövegtipológiájához alkalmazkodva – gyakoroltatja megannyi szövegtípus megértését.

 

Kulcsszók: anyanyelv-pedagógia, szövegértés, szövegtípus, szövegértési gyakorlat

 

 

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–