Naptár

2024. április 15–19..

Egyetemi Anyanyelvi Napok

2024. április 20..

Eötvös József Kárpát-medencei középiskolai szónokverseny

2024. április 24. – május 3..

A magyar nyelv hete

 

Tovább...

 

Nemzeti Kulturális Alap


Magyar Nyelvtudományi Társaság


Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári Tagozat


Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Szakmódszertani Központ


Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ

Váradi Viola

Kedves Judit! Tisztelt Szerkesztőség!

 

Gyakorlótanításom során elkeseredve tapasztalom, hogy milyen rosszul beszélnek, sokszor milyen nehezen fejezik ki magukat a mai gimnazisták és általában a kamaszok. A legtöbben nem artikulálnak rendesen, gyorsan beszélnek, nem tudnak sem előadni, sem felelni. Sajnos az iskolában, a magyarórákon sincs idő, illetve lehetőség arra, hogy megtanítsuk a gyerekeket megfelelően beszélni és előadni.

Egy évtizeddel ezelőtt végzett felmérés kiderítette, hogy egy átlagos gimnáziumban egy hét alatt hány percet beszél egy tanuló a tanórai keretek között. Az eredmény megdöbbentő volt. Átlagosan egy diák hetente mindössze néhány percet beszélt a tanórákon (ebben természetesen nem volt benne például a padtárssal való suttogás); ráadásul ennek az időnek is a 70%-ában az idegen nyelvi órákon, 30%-ában pedig az összes többin (Balatoni 1999). Az átlag persze a szélsőséges eseteket is magában foglalta: voltak az ennél jóval többet és jóval kevesebbet beszélő diákok is.

Az alternatív pedagógiai irányzatokban alkalmazott kiscsoportos oktatás, illetve a kooperatív tanulási formák manapság több teret enged(het)nek arra, hogy a tanulók hangosan is kifejtsék véleményüket. Ugyanakkor a párban vagy a kiscsoportban való megszólalás még mindig nem elegendő ahhoz, hogy a diákok gyakorolják a nyilvános beszédet.

Véleményem szerint ezért nagyon fontos, hogy legalább mi, tanárok mutassunk nekik példát, legalább mi beszéljünk szépen és érthetően. Megoldás lehetne erre a problémára, hogy a tanárok képzése során nagyobb hangsúlyt fektetnek az előadás, valamint a szép beszéd oktatására. Az iskolákban pedig, ha tanórai keretek között nincs rá mód, akkor legalább szakkörön lenne lehetősége a gyerekeknek arra, hogy fejlesszék beszéd- és előadásmódjukat.

Örömmel hallottam, hogy az ELTE-n jövőre indul Nyelv- és beszédfejlesztő tanári MA-képzés, szívesen olvasnék arról, pontosan mit tartalmaz ez a képzési forma. Nagyon örvendetesnek tartom, hogy lesznek olyan pedagógusok, akik célzottan tudják majd fejleszteni a diákok beszédét. Remélem, hogy sokan választják ezt a képzést, és a gyakorlatban is alkalmuk lesz majd arra, hogy az itt megszerzett tudásukat kamatoztassák.

 

                                                  Üdvözlettel,

 

Rajka, 2008. november 10.

 

                                                                                           Váradi Viola

                                                                                     magyar szakos tanár

 

 

Irodalom

Balatoni Teréz 1999. A megszólalás esélyei az iskolában. In: V. Raisz Rózsa – H. Varga Gyula (szerk.) Nyelvi és kommunikációs kultúra az iskolában. XIII. Anyanyelv-oktatási Napok. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 212. Budapest. 602–615.

 

 

 

Az írás szerzőjéről

 

Vissza az oldal tetejére

Vissza a 2008. 3–4. szám tartalomjegyzékéhez

Oldaltérkép                     Szerzőink figyelmébe                     © Magyar Nyelvtudományi Társaság, 2008–